Energietransitie status 2022

Energie Transitie in Nederland : ontwikkeling 2014 tot heden, status 2022.
TechSpec Notitie N27P2096; R.B.C. Koopman; 9 februari 2022

Deze notitie is speciaal opgesteld om juist in de komende regeerperiode inzicht te verschaffen in het hoe en waarom wat betreft de plannen, activiteiten en struikelblokken met betrekking tot het toch wel heikele onderwerp van Energie Transitie in Nederland.
Doel van deze notitie om in begrijpend Nederlands zoveel mogelijk zonder vaktaal in kort bestek inzicht te verschaffen over betreffende voortgang en discussies.

Waarom dit onderwerp kennelijk zo moeilijk te tackelen is komt door de volgende aandachtspunten:

  1. Het te bereiken doel is vastgelegd in een zog. Energieakkoord (wettelijke basis);
  2. Internationaal heeft Nederland verplichtingen (akkoord Parijs etc) en de Europese Unie;
  3. Doelstelling is klimaat beheersen met randvoorwaarde duurzaamheid;
  4. Gaat circa 20 jaar duren met een kostenplaatje van ca 3 miljard per jaar;
  5. Sociale splijtzwammen: plaatsen windmolens, anti kernenergie, kostenverdeling;
  6. Financiële Beïnvloeding: subsidies, heffingen, risico-afkoop, justitionele beheersing;
  7. Continue levering van energie, economisch acceptabel, democratie gewaarborgd.

Deze aandachtspunten worden al sinds 2014 door overheid, politieke partijen en stakeholders geventileerd, en op grond van bewustwording is in overleg met 148 betrokken instanties een plan geformuleerd dat door een “Plan Bureau voor de Leefomgeving” vanuit het ministerie van Economische Zaken tot een aantoonbaar gericht resultaat moet leiden.

Intussen hebben alle relevante partijen hun zegje gezegd en heeft de betrokken overheid gedeeltelijk door invoer van belastingen, subsidies, vergunningen etc gepoogd projectvoortgangen te bewerkstelligen.

De status op dit moment is dat qua Projectgangen:

  1. De Stakeholders (Gasunie, Orsted, SHELL, Tennet, Gemeenten, Provincies enz) hebben doelgericht Projecten in gang gezet waarin elk voor zich onder de eigen financieel economische voorwaarden (resultaat, risico, etc) doelen konden worden bereikt;
  2. Punt 7 van de aandachtspunten werd alleen door de Overheid bewaakt;
  3. Politieke partijen, Belangen organisaties, Gemeenten en Provincies beïnvloedden zelfstandig;

Wat betreft een opname van het totale resultaat ivm de vastgelegde Doelstellingen blijkt :

  1. Internationaal nog Europees nog landelijk is vastgelegd op welke wijze een CO2 reductie moet worden bereikt : brandstof centrales (aardgas, 2 gashH2 gas, aardolie, kernsplijting, kolen, biobrandstof, elctrolisers etc), CCS, windmolens en/of zonnepanelen, aardwarmte, waterkracht, energieopslag (accu’s, H2, perslucht, vliegwielen enz);
  2. Internationale samenwerking en akkoorden zijn minimaal aanwezig, winstbejag blijft leidend;
  3. Benodigd financieel beheersmodel mbt risico beheersing op lange termijn ontbreekt;

Helaas moet worden geconcludeerd dat de voornoemde Projectgangen en een Invulling van de Voorwaarden bij de Doelstellingen eerst door Politieke Overeenkomsten moeten worden onderbouwd alvorens er sprake kan zijn van een Nederlandse (en Mondiale) Beheersing.

***